for Rc Beginners
Kezdő repülőmodellezőknek!
A hiányos ismeretek, felelőtlen viselkedés sajnos sok baleset okozója. A balesetek súlyossága a kisebb nagyobb (esetenként több százezer forintos) anyagi kártól a különféle testi sérüléseken át a halálesetig terjed. Felelős, előrelátó gondolkodással és viselkedéssel a balesetek elkerülhetők! Ezért kérek mindenkit, feltétlen tartsa be a következő szabályokat:
- Aki csak most ismerkedik a modellezéssel, kérjen személyesen segítséget a rutinos sporttársaktól a repítés alapjainak és a biztonsági ismeretek elsajátításához. A szimulátor programoknak vajmi kevés köze van a való élethez.
- A reptéri szabályokat mindenkinek be kell tartani! Lásd lejjebb.
- Rádiót sosem szabad addig bekapcsolni, amíg a többi modellezővel nem egyeztettük a saját frekvenciát (csatornát), mert a frekvenciaütközés (rákapcsolás) a levegőben lévő modell iranyíthatatlanná válását, lezuhanását okozza!
- Az autónkat mindig a kifutópályától távol, a kijelölt parkolóban hagyjuk!
- Felszállás előtt mindig ellenőrizni kell a repülőt műszakilag, mechanikák állapotát, a kormányok megfelelő működését, rádió hatótávolságát, telepek töltöttségét.
- A repülőgép motorját a starthelyen indísuk, ne az autók között! A forgó légcsavar rendkívül veszélyes (több vérzõ végtagott láttam már!!), a forgási síkjában illetve előtte tartózkodni tilos! A porlasztót sose a légcsavar forgási síkján átnyúlva állítsuk!
- Az esetleg együtt repítő pilóták mindig egy csoportba álljanak, ha esetleg több száz méter választja el őket, az rádiózavart okozhat!
- Repíteni mindig a kifutópályával párhuzamosan, magunk előtt kell. Fejünk fölé, hátunk mögé, autók fölé, nézők fölé repülni tilos!
- Mindig meg kell tervezni mit akarunk a levegőben a modellel végrehajtani, a rögtönzés újabb veszélyforrás!
- Ez a lista korántsem teljes, célom pusztán a figyelem felhívása volt!
Felszállás
Felszállást (kézből indítottat is) kizárólag a körbeárkolt kifutó területéről szabad végrehajtani.
A felszállások egyeztetett sorrendben és módon történnek. A levegőben egy időben maximum kettő repülőszerkezet tartózkodhat. A repülő szerkezetet irányító pilóták azonban – ha úgy érzik, hogy harmadik repülő szerkezet nem zavarja őket – engedélyt adhatnak még egy repülőszerkezet vele egyeztetett módon való felemelkedésére. Itt mindkét pilóta beleegyezése szükséges. A vitorlázórepülők ez alól a szabály alól mentesülnek annyiban, hogy ők tartózkodhatnak többen a levegőben, de nem a leszállópálya fölött. Ettől függetlenül a fel- és a leszállási műveleteket ők is a pályán kell, hogy végrehajtsák! A fel és leszállási manőverekhez való megközelítés ebben az esetben is csak a kijelölt gépjármű parkolók elkerülésével történhet!
A repülési idő maximum 15 perc.
Leszállás:
A leszállást minden repülést végző pilóta köteles szóban jelezni, a többi repülést végző illetve felszállásra készülődő pilóta számára.
Leszállást kizárólag a körbeárkolt kifutó területén szabad végrehajtani!
Repülési terület:
Nézők, gépjárművek, starthoz készülődő modellezők számára fenntartott terület fölé berepülni szigorúan tilos!
A felszállópálya és a parkolóterület közötti földi közlekedés (taxizás):
Modellel kizárólag a felszállópálya irányába lehet a földön közlekedni. A felszállópályáról kifelé, az kifutópálya szélét jelző ároknál a pilóta köteles a motort leállítani, és a modellt kézzel a starthelyre mozgatni.
Rádiókezelés:
A frekvenciaazonosságok, interferenciák súlyos balesetek okozói lehetnek, mert gátolják, esetleg teljesen lehetetlenné teszik a repülőszerkezet irányítását Minden rádiót használó pilóta kötelessége az MMBK által meghatározott A5 formátumú zászlón, jól látható módon a többiek tudomására hozni az általa használt frekvenciát és a csatornaszámot.
Minden modellező, érkezéskor köteles meggyőződni arról, hogy az általa használt frenkvenciát nem használja-e már más modellező is!
A zászlókat az autók felszállópálya felőli oldalára a földön, jól látható módon kell elhelyezni.
Zászló nélkül a modellező a rádióját nem kapcsolhatja be.
A rádiótelefon és egyéb rádiófrekvenciás eszközök zavart okozhatnak, ezért használatuk a pilóta 2 m-es körzetében tilos.
A rádiók beüzemelésének sorrendje: Először az adót kapcsoljuk be és utána a vevőt, kikapcsolásnál a sorrend fordított: előbb a vevő, aztán az adó!
Tűz és környezetvédelem:
A motorok hajtóanyaga rendkívül tűzveszélyes anyag, melynek szakszerű tárolása minden modellező felelőssége. Az esetleges tüzek eloltására alkalmas oltóberendezésről mindenkinek sajátmagának kell gondoskodnia. Az üzemanyagrendszerek tömítettségét folyamatosan ellenőrizni kell, a kifolyt üzemanyagot fel kell itatni. Ez környezetvédelmi szempontból is fontos.
A repülőtéren tüzet rakni tilos, annak körzetében, pedig a mindenkor érvényben lévő rendeletek szerint kell eljárni.
Hulladékot a repéteren eldobni tilos, szükség esetén használjuk a reptérre kihelyezett szemétgyűjtőt.
Személyi védelem:
Elsősegélydobozról mindenkinek gondoskodnia kell, aki repülőszerkezetet indít.
A forgó légcsavar ill. rotorlapát rendkívül súlyos sérüléseket okozhat, ezért nagyon figyelmesen és körültekintően kezelendők. A látogatókat - főleg a kisebb gyerekeket - megfelelő távolságban kell tartani a modellektől!
Reptérgondozás, hozzájárulás:
A reptér gondozásának, állagmegőrzésének költségeit a repteret használók viselik, reptér gondozási díj formájában.
A reptér gondozása alatt modellező tevékenység nem folyhat.
Szabályzat hatálya, végrehajtása:
A szabályok betartása, és betartatása minden repteret használó egyén kötelessége.
Amennyiben a jelen szabályzatot látogató nem fogadja el, a szabályokat továbbra is áthágja,szigorúan az emberi és vagyoni értékek védelmének érdekében eltanácsolható a látogató a reptér körzetéből.